Během léta lidé cestují s velkou oblibou vlakem. Je to pro ně mnohdy rychlejší, hlavně méně stresující způsob přepravy z jednoho místa na druhé. Navíc během sezony mívají vlakové společnosti opravdu skvělé akce, během kterých je možné koupit si jízdenku za naprosto fantastické ceny. S vlaky se však pojí také zpoždění. Bohužel během léta může vzniknout na trati mnoho problémů, vlaky nemusí přijet včas. Některá zpoždění mohou být i několikahodinová. V takových chvílích chcete své peníze za jízdenku vrátit. Jenže se nabízí otázka, máte na odškodné vůbec nárok?
V České republice je naprosto běžné, že mají vlaky zpoždění. Někde na trati se zkrátka zaseknou nebo vypukne požár či dojde k jiné nehodě. Běžně však bývá zpoždění několikaminutové, maximálně půlhodinové, což se dá respektovat. Co se však už nedá respektovat, je zpoždění, které je několikahodinové.
Kdy vzniká nárok na kompenzaci?
Pokud často létáte letadlem, víte, že v případě zpoždění letu máte nárok na odškodné či na takzvanou kompenzaci. To samé se vztahuje i na vlakovou dopravu. Dopravce je povinen vás odškodnit už tehdy, kdy má vlak zpoždění delší než šedesát minut.
Mnozí cestující se však domnívají, že nárok na odškodné vzniká až ve chvíli, kdy má vlak zpoždění tříhodinové. To je však omyl, stačí “pouhé” šedesátiminutové zpoždění a můžete si klást nárok na vrácení peněz, případně na nějaké odškodné.
Jak vysoké odškodnění lze získat?
Možná se ptáte, jak vysoké může odškodné být. To se vždy odvíjí od délky daného zpoždění. Pokud má vlak zpoždění od šedesáti do sto dvaceti minut, můžete požadovat odškodnění ve výši pětadvaceti procent ceny jízdenky. U delšího zpoždění můžete chtít po dopravci až padesát procent z ceny jízdenky.
Odškodnění musí na bankovní konto dorazit do jednoho měsíce od podání žádosti.