Rozhodli jste se koupit nemovitost? Ať už se jedná o bytovou jednotku nebo o krásný rodinný domek na předměstí, v každém případě vám ho může těsně před nosem někdo vyfouknout. Takové situaci předchází takzvaný rezervační poplatek, který se hradí těsně před uzavřením kupní smlouvy. Jeho úkolem je podržet danou nemovitost předtím, než dojde k doladění posledních detailů a následnému podpisu kupní smlouvy.
Jelikož se jedná o několik desítek tisíc korun, musí být samozřejmě sepsáno potvrzení o přijetí rezervačního poplatku, kterému se také jinak říká rezervační smlouva. Ta se nikdy neuzavírá pouze s realitní kanceláří, v takové chvíli se uzavírá trojstranná smlouva, která informuje majitele nemovitosti, který musí být hlavním předmětem smlouvy společně s vámi.
Jak to funguje v praxi
Nabízí se otázka, jak to funguje v praxi. Klient si vždy vyhlédne nemovitost, zaplatí se rezervační poplatek a posléze se čeká na schválení nemovitosti. Před podepsáním rezervační smlouvy se ujistěte, že je smlouva sjednána s těmi nejlepším podmínkami, především těmi rozvazovacími. Rezervační poplatek totiž není něčím, co se běžně vrací.
Z rezervační smlouvy musí také vyplývat, že rezervační poplatek je součástí kupní ceny a tvoří pět až deset procent. Také musí být uvedeno, že se ze smlouvy lze rozvázat, pakliže ke schválení hypotéky nedojde nebo že se ukáže, že je nemovitost ve špatném technickém stavu. Jen tak budete moct v takových případech předem zaplacené peníze získat zpět.
Smlouvu si dobře pročítejte
Stejně jako při sjednávání jiného úvěru, i v tomto případě je klíčové, abyste si smlouvu dobře pročetli. Nepodepisujte nic, čemu nerozumíte nebo co jste si předtím předem nepročetli. Pamatujte také na to, že s rezervačním poplatkem je většinou nakládání jako se zálohou na splátku kupní ceny nemovitosti, nejedná se o provizi makléři. Nedivte se následně tomu, pokud si makléř vyžádá nějakou provizi za zprostředkování či vyhledání nemovitosti.