Pokud častěji nakupujete na internetu, nejspíš už jste se setkali s pojmem odložená platba i s modelem „kup teď, zaplať později“. Odloženou platbu nabízí stále více e-shopů a využívá ji stále více zákazníků. V tradičním modelu internetového nakupování si vyberete zboží, zaplatíte ho a poté ho vyzvednete nebo si ho necháte zaslat. Odložená platba trochu míchá s pořadím – zboží nejprve obdržíte a bez navýšení zaplatíte až za pár dní nebo týdnů.
Benefit, nebo past?
To je obrovská výhoda například při nákupu oblečení. Pokud netrefíte velikost, nemusíte po reklamaci čekat, až se vám vrátí peníze na účet. Odložená platba se také nabízí jako řešení v tíživé finanční situaci, kdy se vám třeba nečekaně porouchala pračka, ale do výplaty ještě pár dní zbývá. Klasická půjčka by v takovém případě byla nevýhodná. I přes nesporné výhody ale může svádět k neuváženým nákupům věcí, které následně klient nebude schopný splatit.
Jak odložená platba probíhá?
Samozřejmě musíte subjektu, který odloženou platbu poskytuje, vyplnit své osobní údaje a ověřit svou identitu přes SMS. Tento subjekt následně zaplatí obchodníkovi váš nákup a vám přijde potvrzení o platbě. Odloženou platbu v České republice jako první začala nabízet služba Twisto, následně se přidal portál Mall.cz, Equa Bank a další.
Co když vám tedy přijde zboží a vy zjistíte, že vám nevyhovuje? Jak uvádí zákon, do 14 dnů můžete bez problémů odstoupit od kupní smlouvy. Reklamované zboží řádně zašlete obchodníkovi podle stanovených podmínek a veškerá další komunikace probíhá pouze mezi ním a poskytovatelem finanční služby. Vy neplatíte nic.
Klient zpravidla dostane několik upomínek ještě před vypršením lhůty na zaplacení, takže se nemůže stát, že na platbu zapomenete. Pokud ale zaplatit nestihnete, začne naskakovat penále, které může vyšplhat do tisíců. V případě, že klient nekomunikuje a nereaguje na výzvy, postupuje se stejně, jako kdyby nezaplatil třeba za elektřinu.