Do banky si chodíme půjčovat rádi. A to doslova. Jak to? Mohou za to hlavně hypotéky, které si u nás můžete pořídit výhodně a body tuzemské banky sbírají také za to, že lze mnoho náležitostí vyřídit i online. Rezervy však ještě máme. V čem? Když do banky zavítáte, tak než se vše vyřeší, uplyne poměrně dlouhý čas. Počkat si můžete až týden, ale jde to i rychleji. Za našimi hranicemi mnohde stačí klientům několik hodin.
O tom všem exaktně hovoří čísla. Z průzkumů společností Capgemini a Efma totiž vyplynulo, že 60 % Čechů je se službami spokojeno. Vypadá to sice jako poměrně příznivé číslo, ale dlužno dodat, že v roce 2013 to bylo 74 % a už tehdy se tvrdilo, že lze vypozorovat pokles, oproti roku 2012 jsme totiž byli spokojeni o 0,7 % procenta méně. I tak ovšem vedeme. Za námi se umístili Rakušané. V konkurenci dvaatřiceti zemí si nejhůře vedlo Japonsko. Tam je spokojených pouhých 28 % lidí. Pro vaši představu o tom, jak výrazná je nespokojenost obyvatel Země vycházejícího slunce: Celosvětový průměr se pohybuje něco přes 48 %.
A s jakou institucí jsme nejspokojenější konkrétně a proč? Když se v tuzemsku hlasovalo o Nejvstřícnější banku, kde rozhoduje jak veřejnost, tak i odborná porota, opět byly ve hře hlavně hypotéky, ocenění se dočkala hlavně AirBank za možnost refinancování. A vítěznou Fio banku katapultovaly do čela hlavně nízké poplatky a také široké spektrum služeb souvisejících s běžnými účty.
Ovšem studie nedošla jen k závěrům, které by byly tak jednoznačně pozitivní: Celosvětovým trendem je vzrůstající ochota svoji banku opustit a rovněž ji nedoporučit dál. Ne příliš loajálními klienty jsou zejména ti nejmladší, kteří se narodili mezi lety 1980 a 2000. Poněkud stálejší jsou jen v západní Evropě. Jaké jsou důvody pro to, že mnoho lidí u současné banky setrvat nemíní? V první řadě určitě to, že změnit ji je velice jednoduché. Bankám také narůstá konkurence v nebankovním sektoru, jemuž dává potom řada zákazníků přednost. A dalším důvodem je také to, že vznikají i banky nové, které se prezentují atraktivními digitálními produkty.