Během letních prázdnin se hojně k přepravě využívaly vlaky. Ovšem s horkem přišly také mnohé komplikace na kolejích. Někde hořelo, jinde kvůli bouřkám padaly stromy. Mnozí cestující se tedy dočkaly maximálně velkého zpoždění. Pokud patříte k lidem, kteří zpoždění zažili, možná jste se v tom okamžiku ptali, jestli vám náhodou nenáleží odškodné, jestli nemáte na něco konkrétního nárok, když se vám vlak zpozdil, a to ne o deset minut. Nárok samozřejmě máte, a to i na vrácení jízdného, ale kdy vzniká?
Podle statistik Češi během léta využívali k osobní přepravě více vlaky než letadla. Bohužel ať už lidé cestovali vlakem nebo letadlem, většina z nich nevěděla, na co mají vlastně nárok a na co nikoli. Zaměřme se proto na vlak a nároky, které vznikají v různých situacích.
Když má vlak zpoždění, máte nárok na kompenzaci
Jak jsme zmínili, během léta docházelo k různým zpožděním. Zatímco některé byly v rámci několika minut, jiné se protáhly na několik dlouhých hodin. Je třeba mít při zpoždění na paměti, že jakožto cestující máte při zpoždění nárok na kompenzaci. Výše odškodnění se vždy odvíjí od délky zpoždění vlaku. Pokud je zpoždění v rozmezí od 60 do 119 minut, náleží vám 25tiprocentní kompenzace jízdného. Jestliže zpoždění přesáhne dvě hodiny, z ceny jízdenky se vám musí vrátit padesát procent.
Nárok na odškodnění máte i v případě, že máte takzvanou předplacenou síťovou jízdenku. V takovém případě mají dopravci stanovené jednorázové odškodnění, které vyplácí.
Překážky při vyřizování kompenzace
Stejně jako u všeho, i v tomto případě se můžete setkat s překážkami. Například vám nemusí dopravce nic vyplácet, pokud výše odškodného nedosáhne stokoruny, tedy čtyř eur. Na odškodnění nevzniká nárok ani v případě, že byl o zpoždění člověk informován ještě předtím, než si koupil jízdenku. Také nelze žádat o žádnou kompenzaci, pokud je doba zpoždění kratší šedesáti minut.