Cestování je dnes na denním pořádku. Lidé cestují do práce, někteří za dobrodružstvím do zahraničí, jiní jezdí za kamarády do vedlejších měst. Nejčastěji se k tomu využívá městská hromadná doprava, při cestách do zahraničí letadla, nebo vlaky. Ať už ale budete cestovat vlakem, letadlem nebo autobusem, může se stát, že dojde ke zpoždění nebo případně ke zrušení spoje. Co ale dělat v takových situacích, vždyť máte zaplacené jízdenky, případně letenky. V takových situacích máte nárok na odškodné, ovšem jen pokud se přesáhne jistý limit několika hodin.
Abychom byli v obraze a nežádali o odškodnění tehdy, kdy na něj nemáme nárok, je třeba vědět, kdy nám odškodnění náleží. Pokud cestujeme autobusem, o odškodnění můžeme požádat v případě, že dojde ke zpoždění vinou dopravce nebo že dojde ke zrušení spoje. Při cestování vlakem je to podobné, a sice o odškodnění můžeme zažádat tehdy, pokud dojde ke zrušení spoje nebo ke zpoždění vinou dopravce či případně ke zmeškání posledního spoje, které zavinil sám dopravce.
Letadlo je kapitola sama o sobě. Zde je mnohem více případů, kdy máte nárok na odškodnění. Například na odškodnění máte nárok ve chvíli, kdy dojde ke zpoždění letu vinou dopravce, dále když dojde ke zrušení letu nebo když zmeškáte návazný let. Odškodnění je možné požadovat i v případě, kdy vám byl odepřen nástup na palubu nebo kdy bylo nutné snížit přepravní třídu.
Ovšem nezapomínejme, že situace jsou ovlivněny i limity, konkrétně počtem hodin.
Tři hodiny zpoždění jsou rozhodující
Pokud má autobus nebo letadlo zpoždění dvě hodiny, stále nemáte nárok na odškodnění. Až když překročí limit tří hodin, máte nárok na odškodnění, o které je možné si zažádat. U vlaků je limit jiný, u vlaků je nutné dbát na cenu jízdenek. Odškodnění u cestujících, kteří zaplatili méně než dvě stě korun za cestu, není možné.
Do kdy mohu odškodnění vyřešit?
Naštěstí v případě nepříjemností nemusíte s nervy v hrníčku ihned odškodnění vyřizovat. Letecké společnosti mají limit na odškodnění až tři roky, vlaky a autobusy několik měsíců.